Stratosphere van Michael Fullan

“Pedagogy is the driver and technology the accelerator”

Michael Fullan

Vandaag was ik op het congres in Zwolle waar Michael Fullan sprak nav zijn nieuwe boek Stratosphere, de verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde.
Hoe Fullan dit definieert is alsvolgt:

Een nieuwe manier van leren (21st century skills) kan een interessante en innovatieve aangelegenheid worden als studenten en docenten zich meer aan elkaar verbinden, ‘elegant’ efficient en makkelijk in het gebruik is, technologie 24/7 bereikbaar en het gaat om echte problemen oplossen.

De veranderende rol van de docent:

Als studenten en docenten dan pedagogische partners voelen kan de docent optreden als ‘facilitator’ en ‘activator’.
Als facilitator: door simulatie en gaming, in smallere klassen, bij probleemgestuurd learning, webbased en inductive teaching.
Als activator: de student zelf laten verwoorden, aanspreken meta-cognitie en uiteraard…feedback!!

Fullan toonde leuke videofragmenten van scholen in Canada waarbij het management, teachers en stdenten samen als groep op weg zijn om te leren. De 21 st century skills werden hierbij steeds genoemd als er opdrachten werden uitgevoerd. Hiervoor werd het ‘digital rich learning framework without limits’ gebruikt.

Verder is Fullan ervan overtuigd dat we onze bestaande kennis op een andere manier moeten leren gebruiken en leren toe te passen. We hebben als onderwijsmakers elkaar daarbij nodig en gebruiken hiervoor ons professionele, menselijke en sociale kapitaal.

Een uitspraak van Fullan die ik herhaaldelijk hoorde en wat me zeer aanspreekt: ‘use the group to change the group’
En daarom kocht ik oon het 21st century skills spel en het tweet discussiespel! Ik kijk er naar met wie dit maar wil te spelen šŸ™‚

20131202-201953.jpg 20131202-202357.jpg 20131202-202132.jpg 20131202-202037.jpg 20131202-202012.jpg

Lees verder:

EĆ©n gedachte over “Stratosphere van Michael Fullan”

Reacties zijn gesloten.