Homepage

Welkom op de website van Jet Houwers. Als hogeschooldocent, onderwijskundig adviseur en bedenker van creatieve projecten houd ik me de afgelopen jaren bezig met het leren in de 21st eeuw.

Ik focus op de vraag hoe jong professionals opgeleid kunnen worden tot creatief, probleemoplossend, kritisch denkend en ‘digivaardige’ wereldburgers. Ik vind het belangrijk een bijdrage te leveren aan het onderwijskundig ontwerp in een curriculum in de 21ste eeuw dat uitnodigt tot vakoverstijgende en nieuwe probleemoplossingen in onze maatschappij.

De toepassing van technologie in het onderwijs noem ik ICT voor het leren van studenten. Zowel studenten als docenten kunnen hierbij advies, begeleiding en coaching gebruiken.

Op mijn blog alvast een ‘inkijkje’ bij mijn ontwerpen, voor meer informatie, advies, een workshop of lezing kun je contact met me opnemen via:
email: jethouwers@gmail.com
telefoon: +31 6 42603892

Lees verder:

De 21ste eeuw campus

Na het bestuderen van wetenschappelijke bronnen, een analyse van het gedachtengoed van onderwijsgoeroes zoals o.a. Gert Biesta en Michael Fullan en experimenten met mijn studenten in het onderwijs, ontstond in de loop der jaren de 21st eeuw Campus, gebaseerd op 21ste eeuw competenties. Een model bedoeld voor onderwijsmakers en beleidsmakers die bezig zijn met de vormgeving van een eigentijds, risktaking, (digitaal) curriculum op basis van didactische- en samenwerkende leerprincipes. Deze 21ste eeuw campus kan gebruikt worden in ieder curriculum of iedere module.
“De 21ste eeuw campus” verder lezen

Lees verder:

ICT voor het leren

In 2015 onderzocht ik het gebruik van ICT voor het leren van studenten in het hoger beroepsonderwijs.  Ik onderzocht in dit kwalitatief onderzoek belemmerende- en bevorderende docent- en organisatiefactoren.
“ICT voor het leren” verder lezen

Lees verder:

Onderwijskundig ontwerp 21e eeuw

Online ontwerpen voor de 21st eeuw

 Als onderwijs ontwikkelaar heb ik het initiatief genomen om een nieuw onderwijskundig model te willen ontwikkelen afgestemd op de 21st eeuw. Ik heb hierbij voor de aanpak gekozen om studiehandleidingen van verschillende opleidingen te analyseren op mogelijke toepassingen voor digitale didactiek. Dit heb ik gedaan met behulp van vijf relevante theorieën op het gebied van onderwijskundig ontwerpen. De gekozen theorieën voor de analyse zijn;

“Onderwijskundig ontwerp 21e eeuw” verder lezen

Lees verder:

Onderwijsvernieuwing

In opdracht van de voorzitter van de Vereniging van de Studie ter Bevordering van Pedagogiek (VBSP) heb ik een workshop ontwikkeld met als titel ‘De pedagoog in het vierde virtuele milieu’.

“Onderwijsvernieuwing” verder lezen

Lees verder: