Onderwijskundig ontwerpen

Als ik mijn eigen aanpak en werkwijze op een rijtje zet dan ontwerp ik op de volgende wijze:

1. Wie heb ik voor me? Wat weet ik van deze doelgroep? Waar moet de taak toe leiden?
2. Zijn er competenties/ vastgestelde doelen die behaald moeten worden?
3. Afgestemd op de leerdoelen/ leerlijnen, wat zou dan de toets moeten zijn? Afgestemd op wat de praktijk wil?
4. Welke associaties/ ideeen/ gekkigheid/ werkvormen vallen mij in en waar krijg ik direct energie van?
5. Dan zoek ik brainstormpartners, maak ik de toets en controleer deze op de leerdoelen.
6. En tegenwoordig probeer ik te zoeken naar blended learning vormen, waarvan ik probeer mee te nemen dat het een activerende vorm is en het liefst ‘iets met samen kennis construeren’

In mijn achterhoofd zitten de 21st century skills die een rondje met vragen in mijn hoofd beantwoorden: is er een probleempje op te lossen? Spreekt het metacognitie aan? Kan er kritisch over gedebatteert worden? Nodigt het uit voor een creatieve oplossing?

Enfin, veel modellen gaan uit van een gestructureerde ‘alles op logische volgorde aanpak’. Ik ben van mening dat alles ook door elkaar kan, mits je basisrandvoorwaarden altijd daarna controleert.
Met basisrandvoorwaarden bedoel ik:
– ontwerpen voor de juiste doelgroep, je competenties, je competenties/ leerdoelen afgestemd op de toetsing en de ‘plaats’ waar de module/ workshop/ training/ event thuishoort.

En heel soms…heb je een leuk idee voor een workshop/ oefening en ga je dat gewoon doen om er dan later achter te komen hoeveel er formeel of informeel mee geleerd is šŸ˜‰

Als ik ontwerp vanuit werkvormen of tools die te maken hebben met vormen van blended learning of digitale didactiek gebruik ik voor inspiratie vaak:

Www. Boektweepuntnul.nl, of
http://learn.openscout.net/tools.html
Www.leraar24.nl

Na de uitvoering van een module/ workshop/ training is het belangrijk te evalueren. Het liefst schriftelijk en mondeling.

Lees verder: